Saturday, February 28, 2009

sabtu malam ahad

Malam ni bersama empatlagi wakil drp dun Teluk Pasu , Seberang Takir, Manir dan Batu Rakit..Mereka bersama di surau Ladang Mengabang... Ismail Azan , Idham Imam Maghrib. Siraj Qomat Ridwan Imam Isyak .............

Friday, February 27, 2009

Alangkah susahnya mendidik hati, sedangkan ia adalah pandangan Tuhan, menjadi wadah rebutan malaikat dan syaitan. Alangkah susahnya mendidik hati, bila dipuji sombong menghiasi diri, bila diuji pencaci dibenci sehingga berdendam sampai mati, bila nafsu melingkari rasa seperti perbuatan diredhai.. Didiklah hati menuju kebenaran demi mencari redha Ilahi..."

Lima perkara semua kita mahukannya dan kita usaha utk mendapatkannya >1:wajah yang cantik > 2 duit yang banyak >3:kesihatan yang baik >4:anak2 yg cerdik dan berjaya macam kita >5:tidur yang nenyak tanpa ganguan.. senang jer untuk mendapatkannya hanya 15minit setiap hari. SAbda nabi saw: “siapa yang tinggalkan solat subuh tiadalah padanya nur di wajahnya dan siapa yang tinggalkan solat zohor tiadalah padanya rezki yang berkat dan barang siapa yang tinggalkan solat asar tiadalah padanya kekuatan badan,dan siapa yang tinggalkan solat maghrib tiadalah padanya anak2 yg bermanfaat dan barangsiapa yang tinggalkan solat isyak tiadalah padanya tidur yang nyenyak.” ‘sampaikanlah daripada baginda nabi saw itu walaupun satu ayat.’..

Di hantar oleh Perantau 88 .

Jumaat malam sabtu

Aku ke Surau Tanjung Sabtu kuliah bulanan di situ. Isteri ke rumah kawannya di Kuarters guru sekolah men manir, Kubang Jela.....

Khamis malam jumaat

Bersama Nasrullah Kamarudin dan Ismail Abdullah ke Masjid Lama Sura untuk kuliah maghrib bulanan , Islam dan Demokrasi karangan kekasihku YB Dato` Seri Presiden PAS.....

Wednesday, February 25, 2009

Rabu malam khamis

Bersama wakil Dun Temple, Selayang, Dun Manir, Bukit Payung dan Dun Air Putih di Surau Ladang Tok Pelam . !^ orang ahli jamaah mendengar kuliah tersebut.

Tuesday, February 24, 2009

Selasa malam rabu

Masa bersama wakil2 daripad Dun Batu Rakit, Bukit Besi, Rhu Rendang dan Dun Tenang , Johor di Surau Assabiqun... Jemaah seramai 43 orang telah terpegun dengan kepetahan dan keberanian wakil2 itu dalam menyampaikan kuliah. Syabas Mujahid muda !!!

Monday, February 23, 2009

Hukum wanita memakai purdah

Artikel ini menjawab persoalan berkenaan dgn purdah (dr shoutbox). Pendapat ulama terhadap hukum wanita membuka wajah dan menutupnya adalah seperti berikut:
Pendapat pertama:
Ulama terdahulu dikalangan mazhab Hanafi, mazhab Maliki dan mazhab Syafie dalam pendapat yang lemah disisi mereka telah berpendapat bahawa wanita boleh membuka muka dan tapak tangannya. Had muka adalah dari tempat tumbuh rambut (kebiasaannya) sehingga dibawah dagu dari segi panjang. Dari segi lebar adalah diantara dua cuping telinga.
Ini juga pendapat sebahagian sahabat dikalangan Ibnu Abbas, Ibnu Umar dan sebahagian tabi’ien seumpama Sa’id bin Jubair dan ‘Ata.
Kata-kata ulama tafsir yang menyokong pendapat ini
Dalam mentafsirkan ayat 31 surah an-Nur, Imam at-Tobari telah berkata:
“Pendapat yang paling benar ialah pendapat yang mengatakan bahawa perhiasan wanita yang zahir yang boleh ditunjukkan ialah muka dan tapak tangan. Ia termasuklah celak, cincin, gelang dan inai.
Imam al-Jassas dalam mazhab Hanafi telah berkata:
Diriwayatkan dari Ibnu Abbas, Mujahid, ‘Ata yang mengatakan maksud ayat tersebut (ayat 31 surah an-Nur) adalah sesungguhnya muka dan tapak tangan, inai dan celak termasuk dalam perhiasan zahir yang boleh ditunjukkan.
Imam Abu Bakar bin al-Arabi dari mazhab Maliki telah berkata ketika mentafsirkan ayat yang sama:
“Perhiasan zahir yang dibenarkan untuk ditunjuk ada dua bahagian. Perhiasan zahir yang asal dan yang dibuat. Yang asal adalah mukanya yang asal bagi kecantikan dan keelokan semula jadi. Perhiasan yang dibuat adalah apa yang cuba dilakukan wanita untuk mengelokkan kejadiannya seperti pakaian, barang kemas , celak dan inai.
Dalam ayat yang sama, ibnu kathir dari mazhab Syafie menyatakan:
“Berkemungkinan Ibnu Abbas dan orang yang mengikutinya telah mentafsirkan ayat “Melainkan perhiasan yang zahir (boleh ditunjukkan).” Adalah muka dan tapak tangan. Ini adalah pendapat yang masyhur menurut jumhur ulama.
Kata-kata ulama fekah yang menyokong pendapat ini.
Al-Qaduri dari mazhab Hanafi telah berkata:
“Dan haram seorang lelaki memandang perempuan yang bukan mahram melainkan muka dan tapak tangan.”
Ad-Dirdiri dari mazhab Maliki dari mazhab Maliki telah berkata:
“Aurat perempuan yang merdeka bersama lelaki yang bukan mahram adalah semua melainkan muka dan tapak tangan.”
Imam at-Tohawi dari mazhab Hanafi berkata:
“Ditegah wanita muda mendedahkan muka kerana ditakuti fitnah, bukan kerana ianya aurat.”
Syed Muhammad Zaki Ibrahim berkata:
“Menutup muka dengan niqab yang menutup semua muka adalah perkara yang bukan wajib dan bukan sunat yang kuat tetapi ia adalah hanya perasaan dan emosi peribadi sahaja.”
Pendapat kedua:
Haram mendedahkan muka dan tapak tangan. Ini adalah pendapat mazhab Hambali dan sebahagian mazhab Syafie.
Syeikh Mansur bin Yunus al-Bahuti berkata:
“Wanita yang merdeka seluruh tubuhnya adalah aurat didalam solat sehinggalah kuku dan rambutnya. Ini berdasarkan sabda Nabi saw “Wanita adalah aurat” Hr Tirmizi.”
Syeikh Sulaiman al-Jamal dari mazhab syafie berkata:
“Aurat wanita dihadapan lelaki yang bukan mahram adalah seluruh badan.”
Menutup muka kerana timbulnya fitnah
Para ulama empat mazhab bersepakat bahwa wajib wanita menutup mukanya kerana takut fitnah dan berlakunya keburukan.
Imam Kauthari ra berkata:
“Pendapat ulama yang mengharuskan menunjukkan muka adalah sekiranya tidak timbulnya fitnah.”
Kesimpulan: Ini adalah perkara yang khilaf dikalangan ulama. Kita hendaklah terbuka dalam masalah khilaf yang kuat dikalangan ulama.
Rujukan: Libasul Marah oleh syeikh Wahbi dan Ma'alim al-Mujtama' an-Nisaie oleh Syekih Zaki Ibrahim.

Dipetik dari blog salman maskuri

malam ini

Ana di Surau Haji Abdullah bersama dengan empat mujahid muda dari MDQ melangkah diri bersama masyarakat.. Memulakan tazkirah ialah Wakil Dun Alor Limbat, selepas itu muncul wakil Telemong di susuli wakil Pengkalan Berangan dan ditutp dengan wakil Teluk Pasu. Alhamdulillah mujahid kita begitu berani menyatakan kebenaran Islam dihadapan kira2 40 ahli jamaah kg bukit besar. Malam besok empat orang lagi mujahid muda di Surau Assabiqun, Kg Bukit Kubang Jambu. Takbir !!!!

Sunday, February 22, 2009


القرضاوي: شراء البضائع الإسرائيلية والأمريكية في هذا الوقت من الكبائر


هناك جهاد اقتصادي، وهو أن نفعل الفتوى التي أصدرتها وأصدرها معي عدد من علماء الأمة بتحريم التعامل مع البضائع الإسرائيلية والأمريكية، المقاطعة، مقاطعة البضائع الإسرائيلية والأمريكية، هذا واجب الأمة، كل ما يشير إلى أمريكا، مجرد الإشارة حتى ولو كانت وطنية، (كولا) كلمة كولا يعني أمريكا، هامبورجر، ماكدونالد، بيتزا، هذه الأشياء أمريكية، ارحمونا، كلما رأيت هذه العناوين ثارت نفسي وثار البركان في صدري، نريد أن تقاطع الأمة هذه البضائع، من زجاجة البيبسي إلى السيارة إلى الطائرة البوينج، نطالب الحكومات ونطالب الشعوب، أن تقاطع هذه البضائع وأن تنظم اللجان الشعبية لتفعيل هذه المقاطعة وترتيب الأولويات فيها، كل ما له بديل يجب أن يقاطع، ما الذي يجعلني أركب سيارة أمريكية وأستطيع أن أشتري سيارة يابانية أو سيارة ألمانية؟ لن أخسر شيئاً، المقاطعة، هذه المقاطعة واجبة على الجميع، الكبير والصغير..
في أول الانتفاضة رأينا العجب والله، رأينا الصغار الأطفال يقولون لآبائهم: لا يا أبي لا يا أمي هذه بضاعة أمريكية حرام، رأينا الأخوة في الهند في كيرالا يجتمعون في يوم الجمعة مثل هذا وكل واحد في يده زجاجة كوكاكولا ويكسرها إشارة إلى المقاطعة، ما الذي جعل الأمة تسترخي، نريد من الأمة من رجالها ونسائها من الأمهات في البيوت أن لا يشترين البضائع الأمريكية، وربما تكون هناك بضائع إسرائيلية تتسلل تحت أسماء وعناوين، من عرف ذلك فعليه أن يقاطع، حرام أي حرام، حرام بل كبيرة من الكبائر أن تشتري في هذا الوقت البضائع الإسرائيلية والأمريكية، هذا جهاد نوع من الجهاد، لابد أن نفعله ونتواصى به.المصدر:
خطبة الجمعة بتصرف (ألقاها الشيخ القرضاوي منتصف إبريل 2002م)

Kuliah Maghrib

Salam ! Hari ni di Masjid Al Furqan, Cendering....Tafsir Ibnu Katsir terjemahan. urah Al An`am , ayat 17-21...

Saturday, February 21, 2009

Syabab Kenyir:

Dari Ali bin Abi Talib: Aku dengar Rasulullah bersabda: "Tiga golongan dari umatku akan mengisi Neraka Jahanam selama tujuh kali umur dunia. Mereka itu adalah: a. Orang yang gemuk tetapi kurus. b. Orang yang berpakaian tetapi bertelanjang. c. Orang yang alim tetapi jahil. Adapun yang gemuk tetapi kurus itu ialah wanita yang gemuk (sehat) tubuh badannya, tetapi kurang ibadahnya. Orang yang berpakaian tetapi telanjang ialah wanita yang cukup pakaiannya tetapi tidak taat agama (yaitu berpakaian tipis atau terlalu ketat hingga terbayang bentuk tubuh badannya). Orang yang alim tetapi jahil ialah ulama yang menghalalkan yang haram karena kepentingan peribadi. [wallahualam]

القرضاوي يدعو الأمة إلى دعم المقاومة بالمال والسلاح
موقع القرضاوي/26-1-2009
مهند الشوربجي - الدوحة
دعا العلامة الشيخ يوسف القرضاوي - رئيس الاتحاد العالمي لعلماء المسلمين - الأمة الإسلامية إلى دعم المقاومة الفلسطينية بالمال والسلاح حتى تتمكن من مواجهة العدو المعتدي، كما دعا حكام العرب والمسلمين إلى أن يتقوا الله في شعوبهم، ووجه التحية والثناء إلى غزة المرابطة ومجاهديها وإلى أمة القرآن التي أثبتت " أنها عند حسنة الظن" بها.
وفي خطبة الجمعة 23 يناير وجه فضيلته مجموعة من الرسائل إلى كلا من: إسرائيل، وأهل غزة، ورجال المقاومة، والأمة العربية والإسلامية، وإلى أحرار العالم، وإلى حكام العرب والمسلمين، وتساءل هل سينتصر الرئيس الأمريكي الجديد لجذوره الأفريقية وأصوله الإسلامية ولحقوق الإنسان أم أنه سيظل على نهج أسلافه؟
فشلت إسرائيل المعتدية

وتوجه الشيخ القرضاوي بالرسالة الأولى إلى إسرائيل قائلاً: أريد أن أوجه رسالة إلى الكيان الصهيوني الغاشم إلى إسرائيل المعتدية، وهي دائماً المعتدية المستكبرة في الأرض بغير حق، نقول لها لقد فشلت خطتك وعدت بالخيبة ولم تستطيعي أن تحققي الأهداف التي وضعتها نصب عينك لهذه الحرب، وكل ما فعلته إسرائيل أنها خربت ودمرت وقتلت وأحرقت وارتكبت من المآسي والمجازر وحمامات الدم ما يندى له جبين البشرية وما جلب عليها سخط العالمين ولعنة الله والملائكة والناس أجمعين.
وأضاف: كل الناس أنكروا عليها، وكل الناس ذموها، وكل الناس اعتبروا أنها مجرمة حرب، حيث ارتكبت في هذه المجزرة هذه المأساة ما يسمونه في القانون: جرائم حرب؛ يجب أن تحاكم عليها.. جرائم إبادة عنصرية ارتكبت جرائم وحشية، وحتى مندوب الأمم المتحدة في الأراضي الفلسطينية قال إن الحرب الإسرائيلية اتخذت طابعا لا إنساني، هذه الجرائم لم يكن فيها ذرة من الإنسانية؛ لأنها قتلت أناسا لا يملكون السلاح فقتلت المدنيين والأطفال الرضع، قتلت الشيوخ الركع، وقتلت النساء اللائي لا حول لهن، وهدمت المنازل على رؤوس أصحابها، ودمرت المنازل والمصلين فيها، خربت المدارس والتلاميذ فيها، وضربت المستشفيات، ولم ترع لأحد عهدا ولا حرمة، ولم ترقب في مؤمن إلاً ولا ذمة.
وتابع: هذا هو شأن اليهود الغادرين دائماً ينتهكون الحرمات ويدوسون على المقدسات ويسفكون الدماء، ولهذا ستلعنهم الملائكة، الدماء التي أريقت، والجثث التي تفحمت، والجماجم التي تهشمت، والبيوت التي تهدمت، والأطفال التي تيتمت، والنساء اللاتي ترملت، والأمهات اللاتي ثكلت، وسيثأر منهم القدير الأعلى، إنهم فشلوا وسيعاقبون أمام المحاكم في الدنيا إن شاء الله، وفي الآخرة سيعاقبون بجهنم وبلعنة الله، وستعاقبهم الأجيال القادمة والأجنة في بطون أمهاتها، والأطفال الصغار الذين رأيناهم يتحدثون عن المأساة، والطفل الذي قتلت أمه وقتل أبوه وإخوانه وأخواته وقتل أخواله وعماته، ماذا سيكون موقف هذا الطفل يوما أو يومين أو سنة أو سنين، إنه سينتقم من هؤلاء، وستنتقم الأقدار منهم؛ لأن الله سبحانه وتعالى يمهل ولا يهمل فيقول سبحانه "ولا تحسبن الله غافلاً عما يعمل الظالمون" ، وسيكون الله لهم بالمرصاد، وإن الذي أهلك ثمودا بالطاغية، وأهلك عادا بريح صرصر عاتية، وأخذ فرعون وجنده أخذة رابية، سيأخذهم ولن يبقي لهم باقية، سيأخذهم أخذ عزيز مقتدر، سيأخذهم أخداً أليماً شديدا؛ لأن الله سبحانه وتعالى لهم بالمرصاد، ويراقب كل شيء ، ولكن كل شيء عنده بمقدار، وكل شيء عنده بأجل مسمى، وحتى إذا جاء الوقت الذي يحدده الله سبحانه وتعالى نزلت بهم نقمة الله، ويقول الله سبحانه وتعالى: "فلما نسوا ما ذكروا به فتحنا عليهم أبواب كل شيء حتى إذا فرحوا بما أوتوا أخذناهم بغتة فإذا هم مبلسون فقطع دابر القوم الذين ظلموا والحمد لله رب العالمين"
واعتبر القرضاوي أن إسرائيل تحاول أن تغطي فشلها بدعاوى باطلة، وقال: لقد حاول أولمرت أن يغطي فشلهم بدعاوى كاذبة، ولكنهم لم يحققوا شيء ولم يستطيعوا أن يستولوا على أي بقعة في غزة، ويتحكموا فيها، ولم يستطيعوا أن يصلوا لأسيرهم الذي بحثوا عنه بإبرة ولم يجدوه، ولم يستطيعوا أن يحطموا حماس أو يضعفوا من شوكتها، بل ازدادت قوة على قوة، وأرادوا أن يخمدوا جذوتها فازدادت اشتعالا، وصدق الله العظيم إذ يقول: "ولما رأى المؤمنون الأحزاب قالوا هذا ما وعدنا الله ورسوله وصدق الله ورسوله وما زادهم إلا إيمانا وتسليما".
وتابع: إن ما فعلته إسرائيل هو تقتيل وتدمير فقط ولم تحقق أهدافها، ولكن قتلاهم في النار وقتلانا في الجنة شهداء أحياء غير أموات، يقول سبحانه: "وَلاَ تَقُولُواْ لِمَنْ يُقْتَلُ فِي سَبيلِ اللّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْيَاء وَلَكِن لاَّ تَشْعُرُونَ" ويقول سبحانه: " وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاء عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ * فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُواْ بِهِم مِّنْ خَلْفِهِمْ"، الشهداء يستبشرون بالمجاهدين والذين يمشون في طريقهم لا يستسلمون، إلا إذا كان هدفها كما قرأت اليوم أن إسرائيل لها هدف آخر لم تكشف عنه وهو أنها أرادت السيطرة على احتياطي الغاز أمام سواحل غزة، فهناك احتياطات غاز إسرائيل استولت عليها، وأرادت أن تتمكن منها، وأرادت في هذه الحرب أن تستكمل تمكنها وسيطرتها، ولكنها أرادت أيضاً أن تكسر شوكة حماس وفصائل المقاومة؛ حتى لا يستطيعوا أن يطالبوا بحقهم ويسلموا لهم هذا الغاز حتى هذا إن شاء الله لن يستطيعوا أن يصلوا إليه، وسيصل أهل غزة إلى حقهم في غازهم وفي سواحل أرضهم وبلدهم.
غزة.. دار الكرامة

وأشار فضيلته إلى أن غزة التي وصفها بدار الكرامة والعزة واجهت العدو بكل إنفة وعزة وبكل شجاعة ومرابطة ومثابرة، وقال إنها البلد الذي سماه الإسرائيليون في القديم أهل الجبارين إنهم شعب الجبارين ، فعندما قال لهم موسى ادخلوا الأرض المقدسة التي كتب الله لكم ولا ترتدوا على أدباركم فتنقلبوا خاسرين ، وكان المقتضى أن يقول لهم نبيهم الذي أنقذهم الله على يديه إن الله كتب لكم دخول هذه الأرض أن يدخلوا، ولكنهم واجهوا نبيهم بالقول: إن فيها قوما جبارين وإنا لا ندخلها حتى يخرجوا منها فإن يخرجوا منها إنا داخلون، هؤلاء كانوا أهل غزة لأن الاسرائيليين جاءوا من مصر فأول بلد تقابلهم في فلسطين هي غزة، ولذلك بدت هذه القوة والصلابة والصبر على الحصار الطويل وعلى سياسة التجويع.
إن هذا الشعب الصابر التف حول حكومته وناداهم اسماعيل هنية بعد موسم الحج واجتمع مئات الآلاف من أهل غزة وكأنه موسم حج آخر ووقفوا مع الحكومة المنتخبة والتي يسمونها الحكومة المقالة ، إنهم صبروا على حياة ليست بها أسباب الحياة فقطعوا عنهم المأكل والمشرب والكهرباء والوقود والغذاء والتدفئة وكل ما يحتاجه الناس، وظل هذا الشعب راضياً صابراً مصابراً لا يركع ولا يتزحزح، وكذلك كانوا أيام الحرب والقذائف تنهال عليهم من زوارق البحر ومن طائرات الجو من دبابات البر دخلت إسرائيل ب30.000 جندي لأنها بالنسبة إليهم معركة كبرى مع شعب أعزل لا يستطيع أن يصل إلى السلاح لأن الدول من حوله تمنع أن يصل إليهم شيء من السلاح، والمعابر المتاحة لهم يحرم أن يدخل إليها السلاح، والأنفاق التي يحفرونها بأيديهم يحطمونها عليهم جيرانهم للأسف العرب المسلمون .
ورغم قلة السلاح وضعف العدد والعدة استطاعوا أن يصبروا ويصامدوا فمن قتل فهو شهيد ومن جرح فالشكل شكل الدم والريح ريح المسك، وأي لكمة تصيبهم فهي محسوبة لهم عند الله، كما يقول الله تعالى:" ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ لا يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَلا نَصَبٌ وَلا مَخْمَصَةٌ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلا يَطَؤونَ مَوْطِئاً يُغِيظُ الْكُفَّارَ وَلا يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلاً إِلا كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ إِنَّ اللَّهَ لا يُضِيع أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ ُ"، كل ما أصاب هذا الشعب في ميزانهم يوم القيامة حسنات وبركات فقلد أصيبوا بما أصيبوا به، وما أصيبوا به ليس بالشيء الهين.. ثلاثة أسابيع يلقون فيها من الأذى والعذاب والقتل والتدمير ولكنهم صابرون مصابرون مرابطون.. حياكم الله يا أهلنا في غزة.. حياكم الله يا إخوان غزة..يا شباب غزة.. ياشيوخ غزة.. يا اطفال غزة.. يا كل حي في غزة.. حياكم الله، وبيض وجوهكم، كما بيضتم وجوهنا، إن صبر هذا الشعب العجيب الذي التف حول حكومته ولم يغدر بها كما كانوا يظنون، وكيف يغدر بها وهو الذي انتخبها؟! ولن يتخلى الله عنهم ، لأن القرآن لم يصف المؤمنين بالهزيمة أبداً، والكفار سيهزمون، كما قال الله تعالى: "سيهزم الجمع ويولون الدبر"، ولكن ما يصيب المؤمن القرح والجراحات وتصيبهم كما تصيب أعداءهم وكما قال الله تعالى: " إن يمسسكم قرح فقد مس القوم قرح مثله وتلك الأيام نداولها بين الناس"، والدهر يومان يوم لك ويوم عليك، والدنيا دول ودوام الحال من المحال، ولن يصيبنا إلا ما كتب الله لنا "قُلْ لَنْ يُصِيبَنَا إِلَّا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلَانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ، قُلْ هَلْ تَرَبَّصُونَ إِلَّا إِحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ وَنَحْنُ نَتَرَبَّصُ بِكُمْ أَنْ يُصِيبَكُمُ اللَّهُ بِعَذَابٍ مِنْ عِنْدِهِ أَوْ بِأَيْدِينَا فَتَرَبَّصُوا إِنَّا مَعَكُمْ مُتَرَبِّصُونَ".
حماس أشد قوة

وخص القرضاوي رجال المقاومة في خطبته قائلاً: رسالتي الثالثة إلى رجال المقاومة وخصوصاً أبناء حماس؛ لأنها هي المقصودة من هذه الحرب، فكل هذه الحرب وكل هذه النار وكل هؤلاء الجنود الذين ذهبوا وكل هذه الدبابات من البر وكل هذه الطائرات من الجو وكل هذه الزوارق من البحر، كل ذلك للقضاء على حماس كسر شوكة حماس، ولم تنكسر شوكة حماس، بل قويت وقويت إرادتها واتصلت بها الجماهير في كل أنحاء العالم، والأمة الإسلامية كلها كانت وراء حماس؛ ما غاظ الكثيرين الذين كانوا يتمنون أن تفشل حماس، وان تذهب بلا رجعة، بل حتى إن بعض حكام العرب المسلمين ممن أسماؤهم محمد وأحمد وحسن وحسين كانوا يتمنون من كل قلبهم أن تنصر إسرائيل وتهزم حماس وأن ينتصروا على المسلمين ولكن الله خذلهم وخيب ظنونهم، وخرجت حماس منتصرة، خرجت أشد قوة، وازدادت إيمانا على إيمان، لأن المحنة تقوى المسلمين وتزيدهم ارتباطا بربهم، وصلة بالله عز وجل، كما قال الله عز وجل:
" الذين قال لهم الناس إن الناس قد جمعوا لكم فاخشوهم فزادهم إيمانا وقالوا حسبنا الله ونعم الوكيل".
وأضاف: بل إن أمريكا أمدت إسرائيل بأسلحة متطورة لم تستخدم قط واستخدمت في الحرب لأول مرة على قطاع غزة، وتجربها إسرائيل في حماس، وفي أبناء غزة، وفي أبناء الفصائل المجاهدة، هناك الذين قدموا الشهداء، وخسر الشعب الأموال والمنازل، وهذه ليست خسائر بل إنها ثمن الحرية الذي لم يفرط الشعب بها وبكرامته، وقد تعيش ذليلاً ولم يمس منزلك شيء، ولكي تستمد حريتك قد تحتاج إلى خسارة الأموال والمنازل والشهداء، وكما قال شوقي: "للحرية الحمراء باب بكل يد مضرجة يدقّ" ، وإن الحكام الذين أرادوا أن تفشل حماس لم يمكنهم القدر بذلك وباءوا بخزيهم وماتوا بغيظهم كما قال الله تعالى: " قل موتوا بغيظكم إن الله عليم بذات الصدور إن تمسسكم حسنة تسؤهم وإن تصيبكم سيئة يفرحوا بها وإن تصبروا وتتقوا لا يضركم كيدهم شيئاً إن الله عليم بذات الصدور"، العبرة للعاقبة والعاقبة للمتقين والنصر للمؤمنين، وكم من فئة قليلة غلبت فئة كثيرة بإذن الله والله مع الصابرين.
حياك الله يا أمة محمد

وحيا الشيخ القرضاوي الأمة الاسلامية والعربية قائلاً: حياك الله يا أمة محمد، ويا أمة القرآن، يا أمة الاسلام، يا أمة المآذن، يا امة لا إله إلا الله والله اكبر ، وأضاف لقد أثبتت الأمة انها حسنة الظن، وأثبتت أن الأمة الإسلامية موجودة، وأثبتت أنها موحدة حتى لو كان قادتها وزعماؤها متفرجين ومتفرقين، ولم يستطيعوا أن يجتمعوا في قمة، ولكن الأمة متحدة وأثبتت قوتها، ولكن ما يحول بينهم وبين ما يريدون، هم المسئولون عنهم وعن قيادتهم.
وتابع فضيلته: لقد وقفت الأمة العربية والاسلامية من المشارق ومن المغارب ومن الشمال إلى الجنوب ومن الفلبين وإندونيسيا إلى المغرب وموريتانيا، وقفت بكل قواها وبكل فئاتها من اليمين واليسار والاسلاميين والقوميين كل الاتجاهات، كل الأمة غضبت لهذا العدوان، وغضبت للأخوة في غزة، وغضبت على المعتدين الظالمين الغادرين "الذين عاهدت منهم ثم ينقضون عهدهم في كل مرة" ، كانت الأمة الاسلامية عند العهد بها وعند الظن بها وهذه الأمة لا تموت، إنها الأمة الباقية إلى يوم القيامة، إنها آخر الأمم فأنزل الله عليها آخر الرسالات، وأنزل الله عليها آخر الكتب، وبعث لها آخر النبيين وخاتمهم محمد صلى الله عليه وسلم، فهذه الأمة لا تموت ولكنها قد تنام أو تنوم أو تخدر، ولكن إذا جاءت الأحداث الكبار أنقذتها من هذا النوم والثبات وأحيتها وجمعتها من شتات، وهذا ما نراه حينما تأتي الأحداث، حينما غضبت للإساءة لرسول الله محمد صلى الله عليه وسلم بالرسوم الكاريكاتورية فقامت الأمة الإسلامية تدافع عن رسولها وتغضب لنبيها، وحينما اعتدى المعتدون على غزة وتجبر المعتدون عليها بأسلحة الدمار التي يمتلكونها والمعتدون بالمال الأمريكي والسلاح الأمريكي والفيتو الأمريكي.
إلى أحرار العالم
وقال فضيلته مخاطباً كل الأحرار والشرفاء: أخاطب كل العالم الحر كل العالم شرقيه وغربيه حتى في أوروبا التي تتواطأ وتصمت صمت القبور عن ما تفعله إسرائيل، إن ذلك العالم الحر الذي أتحدث عنه موجود في أمريكا وفي أوروبا فقامت المسيرات هناك، وحتى بعض اليهود الذين يعتقدون أن قيام إسرائيل لعنة عليهم، ورأينا يهوداً ونصارى وكوبيين ووثنيين ومن كل الأصناف في العالم الحر من يقف، ويقول للظالم: لا،ومن يقف ضد من قتل المدنيين ودمر المنازل.. مذابح وحشية ارتكبت والعالم يشاهد بل إننا نصفها بالوحشية ونظلم الوحوش؛ لأن الوحوش لا تفعل ذلك فالأسد لا يأكل الإنسان إلا إذا جاع وأراد شيئاً يأكله.
اتقوا الله في شعوبكم

ووجه الشيخ يوسف القرضاوي رسالة أخرى إلى حكام العرب والمسلمين بأن يتقوا الله في شعوبهم، واستنكر ضعف القيادة العربية والاسلامية، واستشهد بقول أحد المصلحين إن المسلمين على خير ولكن الضعف في قيادتهم ، ضعف الأمة في القيادة، في الإدارة السياسية، هم في واد وشعوبهم في واد، ولم يعودوا يعبدون الله بل يعبدونا شيئاً اسمه الكرسي، كرسي الحكم، هو إلههم من دون الله، ولكننا لا نعمم فالتعميم غلط، ولكن هذا ما شاهدناه من أهل الحكم، يوالون الصهاينة، ويمدون أيديهم لإسرائيل ولا يمدون أيديهم إلى إخوانهم.. هؤلاء الحكام التي ابتليت بهم أمتنا ولم تأت بهم أصلاً الأمة لأن الأمة تزور عليها الانتخابات..
وأضاف: لقد كانت قمة الدوحة لنصرة غزة قمة ناجحة لأنها القمة التي أرادت أن تواجه الموقف بشجاعة، وقرروا تأييد المقاومة وصمودها، وقرروا أنه لابد من انسحاب العدوان، ولا بد من إعادة إعمار غزة، وأنشأوا صندوقاً لإعمار غزة، افتتحته قطر بربع مليار دولار، ولقد شاهدنا 12 من 22 وكنا نود أن يكتمل النصاب وأن يسارع قادة الامة للاجتماع، وإذا لم يجتمعون في مثل هذا الموقف متى يجتمعوا؟ واجتمعوا في قمة الكويت، وكنا نتمنى أن يخرجوا بأمر حاسم، وقال خادم الحرمين الملك عبد الله كلمة مؤثرة اصطلح بعدها عدد من الدول ولكن ما اتفقوا حتى اختلف وزراء الخارجية في آخر القمة، ولم يتفقوا لأنهم ينحازون لفريق ضد فريق ولهذا لا يمكن أن يكونوا وسطاء لأن الوسيط يجب أن يكون محايداً، ولأن الذي يريد أن يصلح ذات البين يجب أن يكون عادلاً، كما قال الله تعالى:
" فأصلحوا بينهم بالعدل وأقسطوا إن الله يحب المقسطين".
ودعا فضيلته إلى دعم كل فصائل المقاومة في غزة بالمال والسلاح حتى ينتصروا على من اعتدى عليهم.
نأمل خيرا
وتحدث الداعية القرضاوي عن تنصيب باراك أوباما رئيساً للولايات المتحدة الأمريكية قائلاً: احتشد المحتشدون لتنصيب باراك أوباما رئيساً لأمريكا، والعالم كله ينتظر ماذا سيصنع أوباما؟ هل سينتصر لجذوره الأفريقية وأصوله الاسلامية وينتصر لحقوق الانسان والمستضعفين في الأرض؟ أم سيظل على نهج سلفه وأسلافه من قبل، مستكبرين في الأرض بغير حق فرحين بما أوتوا؟.
وأضاف: إننا نأمل أن يكون أوباما خيرا مما سبق، وإن كنا لا نعول على أحد بعد الله تعالى وبعد أنفسنا وسواعدنا، ونتوكل على الله؛ لأن الاتكال على الآخرين لا يجدي شيئاً، وكما قال أنه سيتعامل مع العالم الإسلامي بفكر جديد وطريق جديد يقوم على الاحترام المتبادل والمصالح المشتركة، ونطلب أن يكون كذلك، وأن لا يسمع إلى الشياطين الذين يوسوسون في صدور الناس من الجنة والناس، نرقب في عهده أن يبدأ صفحة جديدة، ومن مد يده إلينا بالخير مددنا إليه يدين، ومن مد يده إلينا بالشر حاولنا أن نقطع يده "فمن اعتدى عليكم فاعتدوا عليه بمثل ما اعتدى عليكم".
وختم القرضاوي خطبته قائلاً: نحن أمة السلام، والله سبحانه وتعالى من أسمائه السلام، وتحيتنا في الدنيا والآخرة السلام.
___________
- المصدر: صحيفة الراية القطرية. بتصرف
Nama dan Nasab Imam Syafie

Beliau bernama Muhammad dengan kun-yah Abu Abdillah. Nasab beliau secara lengkap adalah Muhammad bin Idris bin al-‘Abbas bin ‘Utsman bin Syafi‘ bin as-Saib bin ‘Ubayd bin ‘Abdu Zayd bin Hasyim bin al-Muththalib bin ‘Abdu Manaf bin Qushay. Nasab beliau bertemu dengan nasab Rasulullah pada diri ‘Abdu Manaf bin Qushay. Dengan begitu, beliau masih termasuk sanak kandung Rasulullah karena masih terhitung keturunan paman-jauh beliau , yaitu Hasyim bin al-Muththalib.
Bapak beliau, Idris, berasal dari daerah Tibalah (Sebuah daerah di wilayah Tihamah di jalan menuju ke Yaman). Dia seorang yang tidak berpunya. Awalnya dia tinggal di Madinah lalu berpindah dan menetap di ‘Asqalan (Kota tepi pantai di wilayah Palestina) dan akhirnya meninggal dalam keadaan masih muda di sana. Syafi‘, kakek dari kakek beliau, -yang namanya menjadi sumber penisbatan beliau (Syafi‘i)- menurut sebagian ulama adalah seorang sahabat shigar (yunior) Nabi. As-Saib, bapak Syafi‘, sendiri termasuk sahabat kibar (senior) yang memiliki kemiripan fisik dengan Rasulullah saw. Dia termasuk dalam barisan tokoh musyrikin Quraysy dalam Perang Badar. Ketika itu dia tertawan lalu menebus sendiri dirinya dan menyatakan masuk Islam.
Para ahli sejarah dan ulama nasab serta ahli hadits bersepakat bahwa Imam Syafi‘i berasal dari keturunan Arab murni. Imam Bukhari dan Imam Muslim telah memberi kesaksian mereka akan kevalidan nasabnya tersebut dan ketersambungannya dengan nasab Nabi, kemudian mereka membantah pendapat-pendapat sekelompok orang dari kalangan Malikiyah dan Hanafiyah yang menyatakan bahwa Imam Syafi‘i bukanlah asli keturunan Quraysy secara nasab, tetapi hanya keturunan secara wala’ saja.
Adapun ibu beliau, terdapat perbedaan pendapat tentang jati dirinya. Beberapa pendapat mengatakan dia masih keturunan al-Hasan bin ‘Ali bin Abu Thalib, sedangkan yang lain menyebutkan seorang wanita dari kabilah Azadiyah yang memiliki kun-yah Ummu Habibah. Imam an-Nawawi menegaskan bahwa ibu Imam Syafi‘i adalah seorang wanita yang tekun beribadah dan memiliki kecerdasan yang tinggi. Dia seorang yang faqih dalam urusan agama dan memiliki kemampuan melakukan istinbath.
Waktu dan Tempat Kelahirannya
Beliau dilahirkan pada tahun 150H. Pada tahun itu pula, Abu Hanifah wafat sehingga dikomentari oleh al-Hakim sebagai isyarat bahwa beliau adalah pengganti Abu Hanifah dalam bidang yang ditekuninya.
Tentang tempat kelahirannya, banyak riwayat yang menyebutkan beberapa tempat yang berbeda. Akan tetapi, yang termasyhur dan disepakati oleh ahli sejarah adalah kota Ghazzah (Sebuah kota yang terletak di perbatasan wilayah Syam ke arah Mesir. Tepatnya di sebelah Selatan Palestina. Jaraknya dengan kota Asqalan sekitar dua farsakh). Tempat lain yang disebut-sebut adalah kota Asqalan dan Yaman.
Ibnu Hajar memberikan penjelasan bahwa riwayat-riwayat tersebut dapat digabungkan dengan dikatakan bahwa beliau dilahirkan di sebuah tempat bernama Ghazzah di wilayah Asqalan. Ketika berumur dua tahun, beliau dibawa ibunya ke negeri Hijaz dan berbaur dengan penduduk negeri itu yang keturunan Yaman karena sang ibu berasal dari kabilah Azdiyah (dari Yaman). Lalu ketika berumur 10 tahun, beliau dibawa ke Mekkah, karena sang ibu khawatir nasabnya yang mulia lenyap dan terlupakan.
Pertumbuhannya dan Pengembaraannya Mencari Ilmu

Di Mekkah, Imam Syafi ‘i dan ibunya tinggal di dekat Syi‘bu al-Khaif. Di sana, sang ibu mengirimnya belajar kepada seorang guru. Sebenarnya ibunya tidak mampu untuk membiayainya, tetapi sang guru ternyata rela tidak dibayar setelah melihat kecerdasan dan kecepatannya dalam menghafal. Imam Syafi‘i bercerita, “Di al-Kuttab (sekolah tempat menghafal Alquran), saya melihat guru yang mengajar di situ membacakan murid-muridnya ayat Alquran, maka aku ikut menghafalnya. Sampai ketika saya menghafal semua yang dia diktekan, dia berkata kepadaku, “Tidak halal bagiku mengambil upah sedikitpun darimu.” Dan ternyata kemudian dengan segera guru itu mengangkatnya sebagai penggantinya (mengawasi murid-murid lain) jika dia tidak ada. Demikianlah, belum lagi menginjak usia baligh, beliau telah berubah menjadi seorang guru.
Setelah rampung menghafal Alquran di al-Kuttab, beliau kemudian beralih ke Masjidil Haram untuk menghadiri majelis-majelis ilmu di sana. Sekalipun hidup dalam kemiskinan, beliau tidak berputus asa dalam menimba ilmu. Beliau mengumpulkan pecahan tembikar, potongan kulit, pelepah kurma, dan tulang unta untuk dipakai menulis. Sampai-sampai tempayan-tempayan milik ibunya penuh dengan tulang-tulang, pecahan tembikar, dan pelepah kurma yang telah bertuliskan hadits-hadits Nabi. Dan itu terjadi pada saat beliau belum lagi berusia baligh. Sampai dikatakan bahwa beliau telah menghafal Alquran pada saat berusia 7 tahun, lalu membaca dan menghafal kitab Al-Muwaththa’ karya Imam Malik pada usia 12 tahun sebelum beliau berjumpa langsung dengan Imam Malik di Madinah.
Beliau juga tertarik mempelajari ilmu bahasa Arab dan syair-syairnya. Beliau memutuskan untuk tinggal di daerah pedalaman bersama suku Hudzail yang telah terkenal kefasihan dan kemurnian bahasanya, serta syair-syair mereka. Hasilnya, sekembalinya dari sana beliau telah berhasil menguasai kefasihan mereka dan menghafal seluruh syair mereka, serta mengetahui nasab orang-orang Arab, suatu hal yang kemudian banyak dipuji oleh ahli-ahli bahasa Arab yang pernah berjumpa dengannya dan yang hidup sesudahnya. Namun, takdir Allah telah menentukan jalan lain baginya. Setelah mendapatkan nasehat dari dua orang ulama, yaitu Muslim bin Khalid az-Zanji -mufti kota Mekkah-, dan al-Husain bin ‘Ali bin Yazid agar mendalami ilmu fiqih, maka beliau pun tersentuh untuk mendalaminya dan mulailah beliau melakukan pengembaraannya mencari ilmu.
Beliau mengawalinya dengan menimbanya dari ulama-ulama kotanya, Mekkah, seperti Muslim bin Khalid, Dawud bin Abdurrahman al-‘Athar, Muhammad bin Ali bin Syafi’ –yang masih terhitung paman jauhnya-, Sufyan bin ‘Uyainah –ahli hadits Mekkah-, Abdurrahman bin Abu Bakar al-Maliki, Sa’id bin Salim, Fudhail bin ‘Iyadh, dan lain-lain. Di Mekkah ini, beliau mempelajari ilmu fiqih, hadits, lughoh, dan Muwaththa’ Imam Malik. Di samping itu beliau juga mempelajari keterampilan memanah dan menunggang kuda sampai menjadi mahir sebagai realisasi pemahamannya terhadap ayat 60 surat Al-Anfal. Bahkan dikatakan bahwa dari 10 panah yang dilepasnya, 9 di antaranya pasti mengena sasaran.
Setelah mendapat izin dari para syaikh-nya untuk berfatwa, timbul keinginannya untuk mengembara ke Madinah, Dar as-Sunnah, untuk mengambil ilmu dari para ulamanya. Terlebih lagi di sana ada Imam Malik bin Anas, penyusun al-Muwaththa’. Maka berangkatlah beliau ke sana menemui sang Imam. Di hadapan Imam Malik, beliau membaca al-Muwaththa’ yang telah dihafalnya di Mekkah, dan hafalannya itu membuat Imam Malik kagum kepadanya. Beliau menjalani mulazamah kepada Imam Malik demi mengambil ilmu darinya sampai sang Imam wafat pada tahun 179. Di samping Imam Malik, beliau juga mengambil ilmu dari ulama Madinah lainnya seperti Ibrahim bin Abu Yahya, ‘Abdul ‘Aziz ad-Darawardi, Athaf bin Khalid, Isma‘il bin Ja‘far, Ibrahim bin Sa‘d dan masih banyak lagi.
Setelah kembali ke Mekkah, beliau kemudian melanjutkan mencari ilmu ke Yaman. Di sana beliau mengambil ilmu dari Mutharrif bin Mazin dan Hisyam bin Yusuf al-Qadhi, serta yang lain. Namun, berawal dari Yaman inilah beliau mendapat cobaan –satu hal yang selalu dihadapi oleh para ulama, sebelum maupun sesudah beliau-. Di Yaman, nama beliau menjadi tenar karena sejumlah kegiatan dan kegigihannya menegakkan keadilan, dan ketenarannya itu sampai juga ke telinga penduduk Mekkah. Lalu, orang-orang yang tidak senang kepadanya akibat kegiatannya tadi mengadukannya kepada Khalifah Harun ar-Rasyid, Mereka menuduhnya hendak mengobarkan pemberontakan bersama orang-orang dari kalangan Alawiyah.
Sebagaimana dalam sejarah, Imam Syafi‘i hidup pada masa-masa awal pemerintahan Bani ‘Abbasiyah yang berhasil merebut kekuasaan dari Bani Umayyah. Pada masa itu, setiap khalifah dari Bani ‘Abbasiyah hampir selalu menghadapi pemberontakan orang-orang dari kalangan ‘Alawiyah. Kenyataan ini membuat mereka bersikap sangat kejam dalam memadamkan pemberontakan orang-orang ‘Alawiyah yang sebenarnya masih saudara mereka sebagai sesama Bani Hasyim. Dan hal itu menggoreskan rasa sedih yang mendalam pada kaum muslimin secara umum dan pada diri Imam Syafi‘i secara khusus. Dia melihat orang-orang dari Ahlu Bait Nabi menghadapi musibah yang mengenaskan dari penguasa. Maka berbeda dengan sikap ahli fiqih selainnya, beliau pun menampakkan secara terang-terangan rasa cintanya kepada mereka tanpa rasa takut sedikitpun, suatu sikap yang saat itu akan membuat pemiliknya merasakan kehidupan yang sangat sulit.
Sikapnya itu membuatnya dituduh sebagai orang yang bersikap tasyayyu‘, padahal sikapnya sama sekali berbeda dengan tasysyu’ model orang-orang syi‘ah. Bahkan Imam Syafi‘i menolak keras sikap tasysyu’ model mereka itu yang meyakini ketidakabsahan keimaman Abu Bakar, Umar, serta ‘Utsman , dan hanya meyakini keimaman Ali, serta meyakini kemaksuman para imam mereka. Sedangkan kecintaan beliau kepada Ahlu Bait adalah kecintaan yang didasari oleh perintah-perintah yang terdapat dalam Alquran maupun hadits-hadits shahih. Dan kecintaan beliau itu ternyata tidaklah lantas membuatnya dianggap oleh orang-orang syiah sebagai ahli fiqih madzhab mereka.
Tuduhan dusta yang diarahkan kepadanya bahwa dia hendak mengobarkan pemberontakan, membuatnya ditangkap, lalu digelandang ke Baghdad dalam keadaan dibelenggu dengan rantai bersama sejumlah orang-orang ‘Alawiyah. Beliau bersama orang-orang ‘Alawiyah itu dihadapkan ke hadapan Khalifah Harun ar-Rasyid. Khalifah menyuruh bawahannya menyiapkan pedang dan hamparan kulit. Setelah memeriksa mereka seorang demi seorang, ia menyuruh pegawainya memenggal kepala mereka. Ketika sampai pada gilirannya, Imam Syafi‘i berusaha memberikan penjelasan kepada Khalifah. Dengan kecerdasan dan ketenangannya serta pembelaan dari Muhammad bin al-Hasan -ahli fiqih Irak-, beliau berhasil meyakinkan Khalifah tentang ketidakbenaran apa yang dituduhkan kepadanya. Akhirnya beliau meninggalkan majelis Harun ar-Rasyid dalam keadaan bersih dari tuduhan bersekongkol dengan ‘Alawiyah dan mendapatkan kesempatan untuk tinggal di Baghdad.
Di Baghdad, beliau kembali pada kegiatan asalnya, mencari ilmu. Beliau meneliti dan mendalami madzhab Ahlu Ra’yu. Untuk itu beliau berguru dengan mulazamah kepada Muhammad bin al-Hassan. Selain itu, kepada Isma‘il bin ‘Ulayyah dan Abdul Wahhab ats-Tsaqafiy dan lain-lain. Setelah meraih ilmu dari para ulama Irak itu, beliau kembali ke Mekkah pada saat namanya mulai dikenal. Maka mulailah ia mengajar di tempat dahulu ia belajar. Ketika musim haji tiba, ribuan jamaah haji berdatangan ke Mekkah. Mereka yang telah mendengar nama beliau dan ilmunya yang mengagumkan, bersemangat mengikuti pengajarannya sampai akhirnya nama beliau makin dikenal luas. Salah satu di antara mereka adalah Imam Ahmad bin Hanbal.
Ketika kamasyhurannya sampai ke kota Baghdad, Imam Abdurrahman bin Mahdi mengirim surat kepada Imam Syafi‘i memintanya untuk menulis sebuah kitab yang berisi khabar-khabar yang maqbul, penjelasan tentang nasikh dan mansukh dari ayat-ayat Alquran dan lain-lain. Maka beliau pun menulis kitabnya yang terkenal, Ar-Risalah.
Setelah lebih dari 9 tahun mengajar di Mekkah, beliau kembali melakukan perjalanan ke Irak untuk kedua kalinya dalam rangka menolong madzhab Ash-habul Hadits di sana. Beliau mendapat sambutan meriah di Baghdad karena para ulama besar di sana telah menyebut-nyebut namanya. Dengan kedatangannya, kelompok Ash-habul Hadits merasa mendapat angin segar karena sebelumnya mereka merasa didominasi oleh Ahlu Ra’yi. Sampai-sampai dikatakan bahwa ketika beliau datang ke Baghdad, di Masjid Jami ‘ al-Gharbi terdapat sekitar 20 halaqah Ahlu Ra ‘yu. Tetapi ketika hari Jumat tiba, yang tersisa hanya 2 atau 3 halaqah saja.
Beliau menetap di Irak selama dua tahun, kemudian pada tahun 197 beliau balik ke Mekkah. Di sana beliau mulai menyebar madzhabnya sendiri. Maka datanglah para penuntut ilmu kepadanya meneguk dari lautan ilmunya. Tetapi beliau hanya berada setahun di Mekkah.
Tahun 198, beliau berangkat lagi ke Irak. Namun, beliau hanya beberapa bulan saja di sana karena telah terjadi perubahan politik. Khalifah al-Makmun telah dikuasai oleh para ulama ahli kalam, dan terjebak dalam pembahasan-pembahasan tentang ilmu kalam. Sementara Imam Syafi‘i adalah orang yang paham betul tentang ilmu kalam. Beliau tahu bagaimana pertentangan ilmu ini dengan manhaj as-salaf ash-shaleh –yang selama ini dipegangnya- di dalam memahami masalah-masalah syariat. Hal itu karena orang-orang ahli kalam menjadikan akal sebagai patokan utama dalam menghadapi setiap masalah, menjadikannya rujukan dalam memahami syariat padahal mereka tahu bahwa akal juga memiliki keterbatasan-keterbatasan. Beliau tahu betul kebencian meraka kepada ulama ahlu hadits. Karena itulah beliau menolak madzhab mereka.
Dan begitulah kenyataannya. Provokasi mereka membuat Khalifah mendatangkan banyak musibah kepada para ulama ahlu hadits. Salah satunya adalah yang dikenal sebagai Yaumul Mihnah, ketika dia mengumpulkan para ulama untuk menguji dan memaksa mereka menerima paham Alquran itu makhluk. Akibatnya, banyak ulama yang masuk penjara, bila tidak dibunuh. Salah satu di antaranya adalah Imam Ahmad bin Hanbal. Karena perubahan itulah, Imam Syafi‘i kemudian memutuskan pergi ke Mesir. Sebenarnya hati kecilnya menolak pergi ke sana, tetapi akhirnya ia menyerahkan dirinya kepada kehendak Allah. Di Mesir, beliau mendapat sambutan masyarakatnya. Di sana beliau berdakwah, menebar ilmunya, dan menulis sejumlah kitab, termasuk merevisi kitabnya ar-Risalah, sampai akhirnya beliau menemui akhir kehidupannya di sana.
Keteguhannya Membela Sunnah

Sebagai seorang yang mengikuti manhaj Ash-habul Hadits, beliau dalam menetapkan suatu masalah terutama masalah aqidah selalu menjadikan Alquran dan Sunnah Nabi sebagai landasan dan sumber hukumnya. Beliau selalu menyebutkan dalil-dalil dari keduanya dan menjadikannya hujjah dalam menghadapi penentangnya, terutama dari kalangan ahli kalam. Beliau berkata, “Jika kalian telah mendapatkan Sunnah Nabi, maka ikutilah dan janganlah kalian berpaling mengambil pendapat yang lain.” Karena komitmennya mengikuti sunnah dan membelanya itu, beliau mendapat gelar Nashir as-Sunnah wa al-Hadits.
Terdapat banyak atsar tentang ketidaksukaan beliau kepada Ahli Ilmu Kalam, mengingat perbedaan manhaj beliau dengan mereka. Beliau berkata, “Setiap orang yang berbicara (mutakallim) dengan bersumber dari Alquran dan sunnah, maka ucapannya adalah benar, tetapi jika dari selain keduanya, maka ucapannya hanyalah igauan belaka.” Imam Ahmad berkata, “Bagi Syafi‘i jika telah yakin dengan keshahihan sebuah hadits, maka dia akan menyampaikannya. Dan prilaku yang terbaik adalah dia tidak tertarik sama sekali dengan ilmu kalam, dan lebih tertarik kepada fiqih.” Imam Syafi ‘i berkata, “Tidak ada yang lebih aku benci daripada ilmu kalam dan ahlinya” Al-Mazani berkata, “Merupakan madzhab Imam Syafi‘i membenci kesibukan dalam ilmu kalam. Beliau melarang kami sibuk dalam ilmu kalam.”
Ketidaksukaan beliau sampai pada tingkat memberi fatwa bahwa hukum bagi ahli ilmu kalam adalah dipukul dengan pelepah kurma, lalu dinaikkan ke atas punggung unta dan digiring berkeliling di antara kabilah-kabilah dengan mengumumkan bahwa itu adalah hukuman bagi orang yang meninggalkan Alquran dan Sunnah dan memilih ilmu kalam.
Wafatnya
Karena kesibukannya berdakwah dan menebar ilmu, beliau menderita penyakit bawasir yang selalu mengeluarkan darah. Makin lama penyakitnya itu bertambah parah hingga akhirnya beliau wafat karenanya. Beliau wafat pada malam Jumat setelah shalat Isya’ hari terakhir bulan Rajab permulaan tahun 204 dalam usia 54 tahun. Semoga Allah memberikan kepadanya rahmat-Nya yang luas.
Ar-Rabi menyampaikan bahwa dia bermimpi melihat Imam Syafi‘i, sesudah wafatnya. Dia berkata kepada beliau, “Apa yang telah diperbuat Allah kepadamu, wahai Abu Abdillah ?” Beliau menjawab, “Allah mendudukkan aku di atas sebuah kursi emas dan menaburkan pada diriku mutiara-mutiara yang halus”
Karangan-Karangannya

Sekalipun beliau hanya hidup selama setengah abad dan kesibukannya melakukan perjalanan jauh untuk mencari ilmu, hal itu tidaklah menghalanginya untuk menulis banyak kitab. Jumlahnya menurut Ibnu Zulaq mencapai 200 bagian, sedangkan menurut al-Marwaziy mencapai 113 kitab tentang tafsir, fiqih, adab dan lain-lain. Yaqut al-Hamawi mengatakan jumlahnya mencapai 174 kitab yang judul-judulnya disebutkan oleh Ibnu an-Nadim dalam al-Fahrasat. Yang paling terkenal di antara kitab-kitabnya adalah al-Umm, yang terdiri dari 4 jilid berisi 128 masalah, dan ar-Risalah al-Jadidah (yang telah direvisinya) mengenai Alquran dan As-Sunnah serta kedudukannya dalam syariat.

Dipetik drp Blogger The Light of peace
Najib punca istana diheret ke kancah politik - Mahfuz
Wan Nordin Wan Yaacob Sat Feb 21, 09 10:54:00 am MYT
KUALA LUMPUR, 21 Feb (Hrkh) - Ketua Penerangan PAS, Dato' Mahfuz Omar menyelar tindakan Umno/BN yang sengaja mengheret istana ke kancah politik demi kepentingan politik mereka.
"Punca kepada kekalutan yang berlaku hari ini ialah tindakan Dato' Seri Najib Tun Razak yang menggunakan istana bagi merampas Perak, kemudiannnya beliau berselindung di sebalik istana dan menuduh Pakatan Rakyat penderhaka.
"Walhal beliaulah yang memulakan segala-galanya, mereka menggunakan kedudukan dan kuasa untuk mempengaruhi istana, ini satu helah yang digunakan Umno/BN terutamanya Najib untuk memuaskan hati dan cita-cita politiknya menjelang Mac ini, katanya.
Mahfuz melahirkan rasa kesal dengan sikap Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Badawi yang mempertahankan 'rampasan kuasa' di Perak, sebaliknya menyalahkan Speaker Dun Perak sebagai menghina Sultan.
Sedangkan, apa yang dilakukan Speaker Dun Perak adalah menurut Perlembagaan dan Undang-Undang Tubuh Kerajaan Perak, katanya.
"Siapa yang mulakan rampasan kuasa dengan menggunakan Istana, siapa yang menggunakan istana membenarkan pelantikan Menteri Besar dengan tidak mengikut peruntukan undang tubuh kerajaan negeri?
"Kini Umno/BN mahu menyalahkan Pakatan Rakyat. Saya kesal dengan kenyataan PM yang menyatakan Speaker menghina Sultan, sepatutnya diakhir pemerintahannya, PM perlu menunjukkan keazaman yang tinggi membersihkan nama beliau yang tercalar kerana permainan dalaman Umno sendiri," katanya.
Mahfuz seterusnya meminta Raja-raja Melayu agar tidak terjerat dengan permainan politik Umno ini kerana semuanya adalah untuk kepentingan politik Najib.
"Jangan nanti rakyat mempunyai persepsi bahawa Raja-raja digunakan untuk kepentingan politik. Raja-raja seharusnya dilihat 'neutral'," sarannya

Di peik drp harakahdaily.net
malam ni di Surau Ladang Mengabang. Ngajar tafsir Ibnu Katsir Surah Al Maidah... Pagi tadi Dr Noraini Hashim di MDQ bersama pelajar Rabie Thanawi.% petang mesyuarat ajk MIBG di pejabat MDQ....

Friday, February 20, 2009

Jadual Kuliah Maghrib

  1. Ahad di Masjid Al Furqan , Cenering.
  2. Isnin di Surau Haji Abdullah, Bukit Besar.
  3. Selasa di Surau Assabiqun, Bukit Kubang Jambu.
  4. Rabu di Surau Alhidayah, Sebelah Maydin Kuala Ibai
  5. Khamis di Masjid Batu Buruk, Surau Bukit Tanah, Masjid Lama Sura.
  6. Jumaat di Surau AlHidayah Alur Kuda, Flat Padang Hiliran dan Tanjung Sabtu.
  7. Sabtu di Surau Ladang Mengabang.

Jadual Kuliah Maghrib dan Subuh

Kuliah maghrib dan subuh

Semalam berkuliah di Surau Flat Padang Hiliran.. bab Mandi. Kuliah subuh di Surau Assifa`, Kuala Ibai.. bab Zikir dalam kitab Fiqh Dalil.

Thursday, February 19, 2009

Pagi Subuh Jumaat

Kuliah Subuh di Surau Assifa` tajuk petikan daripada surah albaqarah ayat 215 -217...

Khami malam jumaat

Mengajar di Surau Bukit Tanah, kitab feqh Harian.. Bab Wudu`. Selepas itu ke Stokis HPA beli ubat Resdung...

Wednesday, February 18, 2009

Speaker ada kuasa gantung MB, enam exco - Dr Aziz Bari
Harakahdaily Thu Feb 19, 09 10:26:27 am MYT
KUALA LUMPUR, 19 Feb (Hrkh) - Sungguhpun Dato' Dr Zambry Abdul Kadir Zambry tidak berpuas hati dengan Speaker DUN Perak, V Sivakumar atas keputusannya menggantung dan melarang beliau dan enam Exco daripada menghadiri sesi DUN, namun tindakan itu dibuat mengikut peruntukan kuasa yang ada.
Iklan
Demikian pandangan pensyarah undang-undang Profesor Dr Aziz Bari yang menyatakan bahawa Sivakumar selaku speaker mempunyai kuasa untuk berbuat keputusan tersebut.
"Speaker ialah ketua Dewan...pada asasnya," katanya dan menyatakan terdapat kes penggantungan anggota Dewan Undangan Negeri oleh speaker DUN dan anggota Parlimen oleh speaker Dewan Rakyat sebelum
"Kuasa speaker adalah sama di semua negara Komanwel," katanya dalam sebuah laman web.
Abdul Aziz berpendapat di peringkat persekutuan, Speaker Dewan Rakyat sebelum ini pernah beberapa kali membuat keputusan yang dianggap 'tidak munasabah, menolak usul, menggantung Ahli Parlimen dan sebagainya'.
"Kali ini giliran BN pula merasa," katanya.
Abdul Aziz memberitahu bahawa Dato' Seri Mohd Nizar Jamaluddin mempunyai hak untuk membawa kes itu di makamah atas sebab 'posisi kabur kerajaan Zambry.'
Sementara itu peguam Karpal Singh juga turut bersetuju dengan tindakan Sivakumar dan menyatakan bahawa ianya di bawah bidang kuasa beliau selaku Speaker.

Dipetik drp harakahdaily

Hari Rabu Malam Khamis

Malam ini mengajar di surau dekat Mydin Kuala Ibai. Kitab Feqah Harian karangan TG Dato` Dr Harun Din. Selepas itu hadiri program PPDQ...
Ketahuilah bahawa sesungguhnya pada penciptaan manusia ini terdapat berbagai-bagai hikmah dan keajaiban. Sama ada perkara itu kita mengetahuinya atau pun tidak. Sama-samalah kita merungkai dan mendalaminya. Di sini dapat penulis simpul kan tiga panduan yang perlu kepada kita semua sebagai landasan kepada kita untuk berjalan di atasa muka bumi yang sememangnya penuh dengan onak dan duri. Moga-moga apa yang penulis lemparkan ini memberi manfaat kepada kita bersama…… insya allah.1 – MENGENAL ALLAH S.W.T
Hendaklah kita ketahui bahawa mengenal Allah s.w.t adalah satu kewajipan kepada kita selaku manusia yang bergelar hamba kepada-Nya. Baik dari segi uluhiyyah , rububiyyah , mahupun dari segi nama-nama dan juga sifat-sifat-Nya. Dan di sini juga penulis dapat simpul tiga perkara untuk kita lebih mengenali serta menjadikan kita lebih dekat kepada-Nya.- Kenapa kita diciptakan?Tidak lain dan tidak bukan untuk kita menyembah dan menghambakan diri hanya kepada-Nya dan jangan kita menyekutukan-Nya. Dengan ini kita akan lebih mengenal Allah apabila kita sering melakukan perkara-perkara yang diperintahkan-Nya dan akan menjadikan kita lebih dekat kepada-Nya.Firman-Nya yang bermaksud :( Dan tidaklah aku menciptakan jin dan manusia itu melainkan untuk beribadah kepadaku )Surah adz-Zariyat : 56Firman-Nya yang bermaksud :( Dan sembahlah allah dan jangan kamu menyekutukannya dengan sesuatu pun )Surah an-nisa’ : 36- Bagaimana kita diciptakan?Ianya ada diceritakan di dalam al-Quran bagaimana manusia dijadikan oleh Allah s.w.t dari setitis air yang tidak bermakna sehinggalah terbentuk satu kejadiaan yang dapat menggegarkan dunia sama ada dengan cara yang di redhai-Nya ataupun sebaliknya.Firman-Nya yang bermaksud :( Dan sesungguhnya , kami telah menciptakan manusia dari saripati ( berasal ) dari tanah. Kemudian kami jadikannya dari setitis air mani dalam tempat yang kukuh( rahim ). Kemudian dari ssetitis air mani , terjadilah segumpal darah , lalu dari segumpal darah itu kami jadikan segumpal daging , dari segumpal daging itu kami jadikan pula tulang yang bersalut dengan daging , kemudian jadilah makhluk yang lain ( manusia ). Maha Suci Allah , dialah sebaik-baik pencipta. )Surah al-Mukminun : 12-14
- Kemana kita akhirnya?Kemana kita akan kembali selepas ini? Itulah jawapan yang ramai di kalangan umat manusia tidak mengetahuinya. Yang pasti , kita pasti kembali ke sisi Rabbul I'zzati...percayalah !!!Firman-Nya yang bermaksud :( ………sesungguhnya segalanya hanya kepada Allah dan sesungguhnya kepadanya kami akan kembali. )Surah al-Baqarah : 156
2 – MENGENAL ISLAM
Islam dalam erti kata lain ialah menyerah diri kepada Allah dengan hati yang sejahtera dan patuh tunduk kepada-Nya dari segi luaran mahu pun luaran dan tidak menyekutukan-Nya dengan sesuatu pun.Firman-Nya yang bermaksud :( Tiada paksaan dalam agama ( menganut agama islam )….. )Surah al-Baqarah : 256Firman-Nya yang bermaksud :( Dan sembahlah allah dan jangan kamu menyekutukannya dengan sesuatu pun )Surah an-nisa’ : 36Islam juga adalah agama yang menyeluruh dan mengamalkan amalan yang tidak sesekali bercanggahan dengan nilai kemanusiaan sama ada dari segi kehidupan , kekeluargaan , amalan demokrasi , ekonomi , sosial dan sebagainya. Dan apa yang penulis boleh simpulkan mengenai definasi Islam itu sendiri ialah dengan satu takrifan yang pendek dan ringkas tetapi , merangkumi segalanya. Satu hadith yang cukup masyhur di dalam sohih muslim yang diriwayatkan oleh Umar al-Khaththab r.a ketika mana Jibril menyerupai seorang lelaki datang kepada nabi semasa beliau bersama-sama dengan para sahabat.Sabda Nabi s.a.w yang bermaksud :( Ya Muhammad beritahu aku tentang islam !. Jawab Nabi s.a.w : Kamu bersaksi tiada tuhan melainkan Allah dan Muhammad itu pesuruh Allah , kamu mendirikan sembahyang , mengeluarkan zakat , berpuasa di bulan ramadhan , dan menunaikan haji ke baitullah jika mampu. Lelaki itu berkata : Engkau benar. Lalu lelaki itu bertanya lagi : Beritahu aku tentang iman. Nabi menjawab : Kamu beriman kepada Allah , malaikat-Nya , kitab-kitab-Nya , rasul-rasul-Nya , dan kepada qadha’ dan qodhor-Nya………………)3 - MENGENAL KEKASIH KITA MUHAMMAD S.A.W
Untuk kita mengenal Allah s.w.t dan juga Islam maka , tidak dapat tidak hendaklah kita mengenal kekasih kita Nabi Muhammad s.a.w yang telah membawa kalimatullah ketika mana Islam telah di tinggalkan oleh bangsa Arab yang berada di kota Mekah ketika itu dan telah membawa rahmat kepada sekelian alam.Firman-Nya yang bermaksud :( Dan tidaklah kami utuskan engkau ( Muhammad ) melainkan untuk membawa rahmat kepada sekelian alam. )Surah al-Anbiya’ : 107Beilau adalah Muhammad bin Abdullah bin Abdul Muthallib bin Hasyim. Hasyim adalah di kalangan suku kaum Quraisy yang mana termasuk bangsa Arab. Dan bangsa Arab adalah termasuk keturunan Nabi Allah Ismail dan juga Nabi Allah Ibrahim a.s. Ibunya bernama Aminah binti Wahab. Beliau di lahirkan pada tarikh 12Rabiul Awal tahun Gajah. Umurnya 63tahun , dan di antaranya 40tahun sebelum menjadi nabi dan 23tahun selepas di angkat menjadi nabi dan rasul. Beginilah serba sedikit pengenalan mengenai kekasih kita yang sempat penulis paparkan di sini. Dan penulis harap kepada sahabat-sahabat yang ingin mengetahui lebih lanjut mengenai kekasih kita , boleh la rujuk kepada kitab Sirah Ibnu Hisyam dan juga kitab Sirah Ar-rahikul Makhtum dan sebagainya.
Dengan ini , penulis mengharapkan agar sahabat-sahabat sekalian dapat memanfaatkan ilmu kita bersama-sama dengan sebaik-baiknya. Apa yang baik itu datang dari Allah s.w.t dan yang kurang dan lemah itu dari kelemahan diri ini.... Wassalam.
(dipetik dari blog jilul iman)
Umno rampas kuasa Raja-raja, huru-harakan negara
Nyza Ayob Wed Feb 18, 09 7:35:37 pm MYT
KUALA LUMPUR, 18 Feb (Hrkh) - Ahli Parlimen Marang, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang menegaskan pemimpin Umno telah mengambil kuasa mutlak daripada Raja-raja untuk menyalah guna kuasa serta mencelarukan negara.
Iklan




"Apa yang berlaku di Perak, kita tidak mahu bertempur dengan raja, kita mendukung raja berperlembagaan yang sebenarnya. Tetapi apa yang berlaku, pemimpin umno mengambil kuasa mutlak dari raja-raja,"beliau berkata demikian sewaktu menjawab kenyataan Tahuddin Abdul Rahman (BN-Pasir Salak) yang mencelah ucapannya sewaktu membawa usul menjunjung kasih titah Diraja oleh Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin pada sidang Dewan Rakyat hari ini.
Sementara itu, dalam pertanyaan yang sama Tajuddin meminta Abdul Hadi menjelaskan soal kezaliman yang ditunjukkan oleh kerajaan.
"Di manakah yang menunjukkan keadaan bersikap tidak adil dan di manakah yang dilaungkan sebagai kezaliman. Jika terdapat kes-kes tertentu bukan menunjukkan kezaliman. Mungkin terdapat kepincangan dari segi pelaksanaan dan pentadbiran.
"Saya dapati kontra apa yang dinyatakan YB Marang dengan apa yang dipraktikkan pimpinan PAS. Saya ingin bertanya jika atas dasar tidak asabiyyah dan tidak fanatik, bolehkah YB mengutuk dan tidak merestui apa yang dilakukan oleh pengikut PAS di Istana Kuala Kangsar tempoh hari," kata Tajuddin.
Sementara itu, Abdul Hadi menjelaskan terdapat persepsi terhadap makna keadilan dan kezaliman.
"Tanggapan orang kampung apabila dipukul dan dibelasah maknanya zalim. Tidak meletakkan pada yang sewajarnya maknanya juga zalim. Kita melihat langkah-langkah yang diambil terhadap negeri-negeri Pakatan Rakyat dalam mengagihkan pelaburan dan ada kempen tidak menggalakkan pelabur ke negeri-negeri selain di bawah BN.
"Kita sebagai sebuah negara yang mengamal federalisma yang mengiktiraf negeri-negeri yang dipilih rakyat kerajaan tertentu. Dalam hal tertentu, sebagai contoh di Terengganu sewaktu kita memerintah, dirampasnya royalti petroleum. Walaupun ada perjanjian. Kami tidak lupa peristiwa ini. Begitu juga dengan apa yang telah disebut oleh YB Kinabatangan. Di Sabah masih tidak terdapat pembangunan walaupun sudah merdeka lebih 50 tahun dan kemiskinan belum lagi diatasi. Ini termasuk dalam kezaliman," tegas Abdul Hadi.
Jelas Abdul Hadi dalam menghadapi krisis ekonomi, satu pembelaan yang sewajarnya harus diberikan kepada pekerja-pekerja yang dibuang kerja.
Beliau memberi contoh, sebuah negara komunis yang zalim turut menyediakan peruntukan untuk memberi bantuan kepada pekerja-pekerja yang dibuang kerja. Dalam isu ini katanya, amalan tersebut perlu dijadikan contoh oleh kerajaan.
Abdul Hadi juga menegaskan, beliau tidak menyanggah titah Yang DiPertuan Agung yang mana titah tersebut menggambarkan perpaduan yang makin rapuh yang perlu ditegakkan.
"Dalam membina perpaduan rakyat, kita mesti membina modal insan. Untuk membina modal insan kita harus membinanya dengan akhlak. Dan ilmu adalah asas untuk membangun manusia yang menjadi masyakat madani dan bertamadun.
"Jika kita lihat ramai anak muda berada di pusat serenti, ini menunjukan modal insan kita dalam keadaan bercelaru. Sebab itu kita mesti mengilmukan rakyat,"katanya.
Sehubungan itu dalam ucapannya Abdul Hadi menekankan pentingnya ilmu diajar dalam bahasa ibunda.
"Tidak salah kita mendalami bahasa asing. Tetapi untuk mengilmukan rakyat sebanyak-banyaknya haruslah dengan bahasa ibunda. Kita sendiri telah menonjolkan slogan 'bahasa jiwa bangsa'. Apabila kita membuang bahasa kita, kita menghilangkan jiwa bangsa kita.
"Kita telah menerima bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan yang mengilmukan rakyat. Pada masa yang sama, kita menerima bahasa ibunda yang digunakan oleh bangsa-bangsa di Malaysia ini,"katanya. - mks. _

Dipetik drpd harakahdaily.net
Presiden PAS ucap takziah pada Australia
Azamin Amin Wed Feb 18, 09 12:47:33 pm MYT
KUALA LUMPUR, 18 Feb (Hrkh) - Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, hari ini mengucapkan takziah dan simpati kepada Pesuruhjaya Tinggi Australia ke Malaysia, Penny Williams di atas tragedi kebakaran hutan yang paling buruk dalam sejarah Australia baru-baru ini.
Iklan




Menurutnya, tragedi tersebut telah meragut lebih 170 nyawa dan memusnahkan rumah serta kemudahan infrastruktur itu berlaku di negeri Victoria, Australia.
Dalam surat beliau itu Ustaz Hadi mendoakan agar mangsa dan keluarga yang terjejas di Australia akan diberikan kekuatan dan ketenangan oleh Allah SWT dalam menempuh saat-saat yang penuh mencabar ini
"Saya bagi pihak Parti Islam SeMalaysia (PAS) menyatakan simpati seluruh ahli PAS kepada rakyat Victoria, Australia.
"Kita juga yakin bahawa kerajaan Australia akan mampu dalam waktu yang terdekat, membina semula kawasan yang musnah itu demi kebaikan rakyatnya, " katanya dalam satu kenyataannya kepada Harakahdaily sebentar tadi.
Dilaporkan kebakaran hutan Victoria telah menyebabkan ramai terbunuh dan 1,033 rumah musnah terbakar terutama di Kingslate, Victoria, tenggara Australia.
Menurut laporan, hutan seluas 330,000 hektar kawasan di Victoria telah terbakar, dengan api marak mencecah 10 meter tinggi manakala bekalan elektrik di Melbourne dan kawasan sekitar terputus dan 500,000 penduduk terpaksa bergelap.
Victoria diisytiharkan sebagai zon bencana dan lebih 640 buah rumah musnah terbakar yang kebanyakannya di kawasan Kinglake, utara bandar raya Melbourne. Lebih 50 perkhidmatan keretapi do Melbourne terpaksa dibatalkan kerana landasan kereta api yang bengkok dan cuaca yang panas menyebabkan meningkatnya permintaan terhadap bekalan elektrik bagi menjana penghawa dingin dan turut menyebabkan berlaku gangguan pada transformer.
Api yang membakar hutan dipercayai dari perbuatan khianat dan sesetengah lokasi puncanya hutan sengaja dibakar . Menurut Institut Kajian Jenayah Australia pada Januari 2009 menyiarkan laporan yang menyatakan separuh daripada 20,000 hingga 30,000 kebakaran belukar yang berlaku di Australia setiap tahun telah dicetuskan dengan sengaja.
Polis juga berjaya menahan lelaki berusia 31 tahun di Peats Ridge, ke utara Sydney kerana memulakan kebakaran manakala Ketua Menteri South Australia, Mike Rann,menyatakan sekurang-kurangnya 20 peratus kebakaran di negeri itu pada musim panas ini disebabkan perbuatan khianat manakala 20 peratus lagi berpunca daripada "kebodohan atau kecuaian.
Angin kencang dan suhu melampau mencecah 46 darjah Celcius memarakkan api di kawasan luar bandar Victoria dan News South Wales. Semua pokok kering dan mudah dijilat api.[10]
Perdana Menteri Australia, Kevin rudd menyatakan kebakaran itu adalah yang terburuk dalam tempoh 30 tahun ketika Queensland di utara berhadapan dengan masalah banjir, Victoria berhadapan masalah kebakaran hutan. - azm/mks._
dipetik daripada harakahdaily.ne

Tuesday, February 17, 2009


Wahid Angkat Sumpah Sebagai Ahli Parlimen



Written by Wartawan Buletin
Tuesday, 17 February 2009 11:25
Ahli Parlimen Pakatan Rakyat yang baru daripada PAS, Mohd. Abdul Wahid Endut hari ini mengangkat sumpah di hadapan Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia.(Gambar - Wahid mengangkat tangan dihapan speaker parlimen)
Beliau yang menang dalam pilihanraya kecil Kuala Terengganu pada 17 Januari hadir kali pertama dalam sidang Dewan Rakyat yang bermula semalam.Beliau memakai baju Melayu berwarna gelap lengkap bersongkok ketika mengangkat sumpah kira-kira pukul 10.05 pagi sebagaimana dipetik Utusan Online.Mohd. Abdul Wahid menewaskan calon BN, Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh dengan majoriti 2,631 undi dalam pilihanraya kecil yang bersejarah.Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Wakaf Mempelam mendapat 32,883 undi mengalahkan Ketua UMNO Bahagian Kuala Terengganu Wan Farid yang hanya memperoleh 30,252 undi. Seorang lagi calon yang bertanding atas tiket Bebas, Azharudin Mamat hanya memperoleh 193 undi dan hilang wang pertaruhan manakala Undi rosak 665.Pilihan raya kecil itu diadakan berikutan kematian penyandang dari BN, Datuk Razali Ismail yang juga Timbalan Menteri Pelajaran..
(dipetik dari Buletin Online)
ASSALAMUALAIKUM ! HARI INI MERUPAKAN HARI SAYA MENGAJAR DI SURAU ASSAABIQUN, KG BUKIT KUBANG JAMBU. KITAB YANG DIBACA ADALAH RIADHUSSOLIHIN KARANGAN IMAM NAWAWI R.H BAB KELEBIHAN SAF PERTAMA DALAM SOLAT BERJAMAAH DI MASJID DAN SURAU.. KEDUDUKAN SAF SELEPAS IMAM IALAH ORANG DEWASA, KANAK2, KHUNSA DAN PEREMPUAN...
BALIK RUMAH LIHAT HUJAH TV 9 OOOO CALON 2 KETUA PEMUDA UMNO BERHUJAH..MAMPUIH UMNO!!!!
TAK LAMA LAGI ADA 3 PILIHANRAYA KECIL. SEMUANYA DI BUKIT. BUKIT MELAYU, BUKIT INDIA DAN BUKIT CINA !!! BUKIT MELAYU DAN INDIA PADA 7 HB APRIL MANAKALA BUKIT CINA BELUM SPR TENTUKAN LAGI..............

Monday, February 16, 2009

HARI NI SAYA MENGAJAR DI SURAU HAJI ABDULAH PADA WAKTU MAGHRIB SEHINGGA ISYA`. DALAM TAFSIR YANG DIBACA ADA DI NYATAKAN BERKAITAN KERUGIAN KEPADA ORANG YANG TIDAK PERCAYA KEPADA HARI AKHIRAT... KENAPA? BARANGSIAPA YANG ERCAYA PADA HARI AKHIRAT YAKINLAH BELIAU AKAN BERAMAL DENGAN AMALAN YANG SOLEH..SESUNGGUHNYA BERJAYALAH ORANG YANG BERIMAN DAN BERTAQWA DAN RUGILAH ORANG YANG KUFUR DAN LALAI DARI MENGINGATI ALLAH TAALA.....
SELAMAT DATANG KE BLOG SAYA. MARILAH KITA SAMA-SAMA MEMBUKANYA DENGAN ALFATIHAH...
SAYA AKAN CUBA MENYAMPAIKAN TAZKIRAH DAN APA SAJA MAKLUMAT TERKINI BERKAITAN DALAM NEGARA DAN JUGA LUAR NEGARA...TAPI TAK JANJI SETIAP HARI.